Wednesday, November 11, 2015

Life of a traveller

It's a story of a traveller. Sejak jadi penduduk tetap Labuan ni, kegilaan aku mau mengembara semakin membuak-buak pula.
Everytime rasa macam mau jalan, jalan, jalan. Travel !

Okay, cakap jak apa benda.
Feri kecil, Feri besar, speedboat. Semua aku dah try. Checked !

Dan sangat seronok sebenarnya menjelajah guna jalan laut ni.
Eventhough ianya taklah sehebat journey Pakcik Otto Lidenbrock dan Hans Bjelke dalam journey to the centre of the Earth ataupun Phileas Fogg dan Passepartout dalam Around the World in 80 Days, nak banding dengan travel Christopher Columbus, Charles Darwin or Ibnu Batuta apatah lagi.
Macam langit dengan bumi.

But it's okay

Perjalanan beribu batu bermula dengan langkah pertama

It's one of my biggest dream untuk travel this world. Tapi, since belum mampu nak mengelilingi dunia dalam masa 80 hari, so, kelilingi dahulu bumi sabah ini. Bumi Labuan kot lebih tepat. Haha

So, untuk memulakan cerita, baru-baru ini sewaktu otw balik sandakan, travel aku dan kawan-kawan aku sedikit diuji. Baiklah. Last paper muet. Listening test. Dalam jadual akan habis pada pukul 1pm. So, kami plan jam 1 pm habis paper, bolehlah 1.30pm keluar kml dan terus ambik speedboat 20 minit di laut dan ambil bas menumbok ke kk 3 jam perjalanan dan berpisah mengikut arah masing-masing.

Itu plannya. But

We plan, and Allah plan, Verily, He is the Best Planner

Benda tak jadi macam yang dirancang since pusat muet aku (pusat A) sangat jealous sebab semua orang nak pulang -.- Speaker buat hal. So kena repeat listening 3 times.
Dan drag time. Pap ! Habis paper pukul 1.40 pm. Hambekk kau.
Member yang dah janji nak jalan dengan aku memang berapi gila jugaklah. Dan aku belum solat zuhur masa tu. So aku ibarat Usain Bolt lari dari Bilik Tutoran ke Blok C.
Dah macam bukan manusia berlari naik tangga. Siap-siap. Solat, pack sikit-sikit yang tak terhabiskan pada malam tu. then pukul 2.15pm siap !

Nasib aku dah ready ambik duit pagi-pagi tu sebab takut atm jammed. Haha. So, to summarize, pukul 2.30 jugaklah kami keluar KML. Then sampai terminal siap-siap dah bagi tugas. Sorang pegi beli tiket speedboat, sorang pegi beli tiket bas. Aku lah yang beli tiket bas tu. Then, jawapan dia sedikit menyedihkan. "Tiket dah habis dek"
Ok. baiklah kak. So, plan konon jalan dan tawakal. Apa benda yang dijumpa di menumbok nanti, naik jak
Unser ka, teksi ka, unta ka. Eh ?

Then, part yang beli tiket speedboat. Barisan jangan cakaplah. Panjang masyaAllah. Tapi alhamdulillah dapat awal, sampai kawan aku ke barisan ke-4, sangat hampir dengan kaunter, tap, blackout ! What's that means ? Yah xdapat key in everything. komputer tak berfungsi. Kakak kaunter kena guna manual, handwriting. Sorang ada yang beli sampai 10 tiket. Tak ke mam...

Hm. Then kami berpandangan (aku dan member)

"Ujian. Senyum"

Masa tu dah pukul 3 lebih. Aku nak kejar bas KK-Sandakan pukul 8 sebenarnya dan benda tu valid kalau aku dapat bas menumbok-kk pukul 3.30. Dan boat atleast gerak pukul 3.15.
Takpa, tawakal. Then kami dapat tiket pada pukul 3.30pm. Alhamdulillah.
A lil bit down. Bas takda, so memang guna satu plan saja. Tawakal. Dan benda tu tak pernah mengecewakan.

Sedang duduk-duduk tunggu giliran boat jalan, LM66 boat kami. Tetiba datang suara-suara aneh dari langit. Yes. Guruh berdentum. Langit dah makin gelap. Dramatic bukan. Tapi itu hakikatnya.
Hati rasa nak nangis. Tapi, nasib baik aku tengah travel dengan budak-budak yang ditarbiah.
Alhamdulillah.

"Weh, macam makin kuat ujian ni. Mungkin ada yang belum settle mutabaah ni"
"Ok, Mathurat petang dah boleh on ni"
"Oh ya, tilawah tak settle. Baiklah"

So, masing-masing buat kerja masing-masing. Tak kisah orang lalu lalang pandang macam penjenayah

Islam come as something strange, and it will become strange as it began. So, give glad tiding to a stranger

Sebab percaya, dan yakin. Alhamdulillah. urusan makin dipermudahkan lepastu. Dah settle semua, boat jalan then, dapat mesej dari kawan yang dah sampai menumbok. Masih banyak bas kosong katanya, sampai menumbok, Again. Alhamdulillah. dapat bas. Bas paling last sekali. pukul 5pm
so, bas gerak dalam jam 5.15pm.

Dalam hati aku masih mengharapkan dapat kejar bas kk-sandakan pukul 8pm.
Sampai kk pukul 8.02pm. Bandaran ke Inanam bukan ambil masa sesaat kot. So, uncle aku kata aku kena bermalam dekat kk malam tu then ambik bas esok paginya. Tapi aku berkeras. Aku nak tengok juga bas. manalah tau ada yang jalan lambat sikit.

Then, aku jumpa bas. Gerak pukul 9pm. Lega. Syukur.

Tapi...
Bas tu cuma untuk barang-barang kiriman kk-sandakan. Tapi kalau ada orang nak ikut, silakan.
Aku. Seorang. Perempuan. Pukul 9 malam.

Aku fikir dua tiga kali, then aku ikut kata hati.
Aku naik bas tu. Aku kena juga balik sandakan haritu.
Dan masa tu, Ya Allah. Ujian :)
Handphone aku, taknak hidup. which means, aku langsung tak dapat contact sesiapa dan tak boleh kena contact oleh sesiapa.

Aku bukan sorang dalam bas tu. Ada lagi penumpang lain, 7 orang. Tapi semua lelaki.

Masa tu...
Aku rindu masa tu..
Masa aku serahkan segala-galanya pada Allah.
Aku taktahu nak buat apa.
Dah terlajak naik bas.
Tapi, that is the greatest feeling I ever feel.
Bila pergantungan hanya pada Allah.
Minta Dia jaga.

So perjalanan 6 jam. Tertidur. Terbangun. Tak sampai-sampai pun lagi.
Sampai satu part aku hampir menjerit sebab bas tu dah jalan zigzag. Ya Allah. Driver mengantuk rupanya. Pukul 1.30 am kot tak silap.
Dengan kabus kundasang lagi. Aku tak dapat rasa apa.
Aku dah rasa macam aku akan mati malam tu.

Kekadang aku tengok langit dari balik tingkap. Dengan taburan bintang yang Subhanallah cantik sangat, buat aku lupa aku sedang berada dalam bas yang menakutkan dengan 8 orang stranger termasuk driver.

Akhirnya, pukul 3am aku pun sampai Sandakan. Lega gila. Rasa nak sujud syukur terus sebab it's a home !

Dalam perjalanan 9 jam setengah (dari start naik speedboat sampai ke Sandakan),
banyak benda aku belajar.
Dalam speedboat tu, waktu tu laut tengah berombak sebab hujan, aku belajar yang dekat tengah laut tu, bila-bila masa boleh tenggelam.
Dan perjalanan hidup ni, macam speedboat tu, banyak ujian ditengah-tengah perjalanan. Kekadang angin terlebih kuat sampai boat tertolak tepi sikit. Tapi, perlu juga teruskan perjalanan.
Dan semua benda tu akan berakhir juga dalam masa yang singkat, 20 minit jak.
Macam kehidupan dunia ni, tough macam mana pun, sebenarnya ia perjalanan yang singkat.
Kalaulah si driver boat tu tak sabar dan kalah dengan ujian, confirm dah tenggelam.
Tapi, Alhamdulillah, dia tekal dan strong. Sampai juga kami dengan selamat ke jeti.

Dan perjalanan 6 jam ke Sandakan, ajar aku untuk terus bergantung dan percaya pada Tuhan, Sebaik-baik penolong. Dia takkan pernah mengecewakan.

“Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan kepada Allah jualah (kamu) dibangkitkan hidup semula”
67:15

"Katakanlah: Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik."
30:42

So, Lets travel and learn !