Sunday, May 17, 2015

Hope



Tinggal sedikit masa saja lagi sebelum aku melangkah ke alam baru.
Lima bulan yang penuh dengan 'mixed feelings'.
Lima bulan dan macam-macam berlaku.

Everything is fated.
Aku dah move on.
Aku dah redha--

Harapnya begitulah

Dekat mana-mana pun boleh berjaya.
InsyaAllah.

Impian aku untuk ambil bidang perundangan tu sedikit sebanyak macam dah pudar.
Tiada siapa tahu betapa bersungguhnya aku ingin jadi Lawyer--
Kecuali mak bapak dan kawan-kawan aku.

Disebabkan IPTA taknak aku, jadi aku paksa lah kuburkan cita-cita tu
walau dalam hati sakit dia, MasyaAllah

Jadi aku plan, lepas matrik, aku akan sambung degree in psikologi so aku boleh jadi motivator. 
Motivator pun one of aku punya impian lah dulu


Tapi aku tak pasti, aku rasa memang law suit me best.
Dan aku rasa masih ada harapan untuk aku ambil law--

Perasaan berkobar-kobar nak ceburi bidang law ni datang melalui banyak sebab
Salah satunya, isu Rohingya.
Ya, aku memang plan habis dah yang aku akan ambil International Human Rights masa master nanti.

Tapi bodohkan, fikir straight terus. Takda nak fikir 'what if what if' lagi.

Dan lepas aku stalk Kak Nana, yang sekarang tengah selangkah je lagi nak dapat LLM in International Financial Law di London
Aku semakin bersemangat dan aku bisik pada diri aku, 
"Kau tak boleh mengalah"

Ikutkan  cerita kak Nana. 
Dia sekolah rendah, sekolah menengah di sekolah biasa-biasa saja.
Kemudian dia masuk Kolej Matrikulasi Pahang since 
UPU dia takdapat (Yang ni tak sure dia tak dapat or still tunggu) 
tapi after berapa minggu kat KMPh, dia dapat tawaran masuk CFS IIUM, asasi undang-undang.
Dan terus dia further ambil LLB dekat IIUM, dan master dia buat kat London.

Dan aku perasan cerita kami lebih kurang. 
Cumanya, cerita dia dah nak lengkap, dan aku punya baru nak mula.
Mungkin in cuma perasaan aku kot. Haha
Jadi, aku gagahkan diri, buat rayuan untuk asasi undang-undang.
Lepas ni kalau tak dapat, dan yes aku redha sebab maksudnya sains suit me best.

In another few days, aku akan officially jadi Kolej matrikulasi Labuan's student
InsyaAllah new environment

Harap-harap aku tabahlah. 
Sebab dengar-dengar matrik ni culture shock dia lain sikit
Tapi takpa, aku akan buat culture shock tu yang shock tengok aku. Haha

Dekat mana pun kamu tercampak, buat yang terbaik
-Teacher Ida-
 InsyaAllah, aku akan bawa aura 'Kak Yong' dekat sana, kind of my alter ego lah. After I lost it like a month. Thanks lah kat junior-junior semalam yang sebenarnya salah satu asbab aku dapat balik semangat kak yong--

The one yang takkan pernah back down into any ujian dan cabaran
The one yang enthusiastic dan energetic
The one yang paling suka challenges
The one yang paling suka discover tempat baru.

InsyaAllah, study lillahitaala. Biiznillah. 

0 comments: